Klachtenprotocol/procedure algemene voorziening of dorpsvoorziening hulp bij het huishouden van Stichting Bevordering Welzijn inwoners Koningslust

Inleiding.
In de Gemeente Peel en Maas is de uitvoering van hulp bij het huishouden ondergebracht bij de dorpen zelf. Dit is een algemene of dorpsvoorziening ter ondersteuning van de zelfredzaamheid en participatie van personen. De voorziening bestaat uit activiteiten om te zorgen voor een schoon en leefbare woning.


Wat doet een dorpsondersteuner?
De dorpsondersteuner van de kern waarin u woont komt op uw verzoek bij u aan huis. Samen bespreekt u wat u, of de mensen in uw naaste omgeving, zelf nog kunt doen. Zijn er werkzaamheden die niet door u of door anderen gedaan kunnen worden, dan bepaalt u samen met de dorpsondersteuner hoeveel uur huishoudelijke hulp noodzakelijk is.
U kunt vervolgens zelf kiezen uit een aantal zorgaanbieders of zelfstandige hulpen. De dorpsondersteuner zal de zorgaanbieder of zelfstandige hulp van uw keuze, opdracht geven om zo snel mogelijk hulp bij het huishouden te starten.


Gaat het niet vlekkeloos?
Wij kunnen ons voorstellen dat het bovenstaande niet altijd vlekkeloos verloopt. Waar kunt u dan terecht met uw klacht? Als de klacht gaat over de hulp bij het huishouden zelf dan kunt u een klacht indienen bij de zorgaanbieder van wie u hulp krijgt.
Als de klacht gaat over de dorpsondersteuner of een andere aangelegenheid dan kunt u uiteraard deze klacht eerst zelf bespreken met de dorpsondersteuner. Een goed gesprek kan vaak al veel oplossen.
Leidt dit gesprek niet tot een oplossing dan kunt u een klacht indienen bij de Stichting Bevordering Welzijn inwoners Koningslust waarvoor de Dorpsondersteuner haar werkzaamheden verricht.


De klachtencommissie
De klachtencommissie bestaat uit 2 personen van het dagelijks bestuur van de Stichting Bevordering Welzijn Inwoners Koningslust. De klachtencommissie zal u en de dorpsondersteuner vragen de standpunten toe te lichten. Deze commissie zal alle informatie afwegen en binnen 4 weken schriftelijk aan u laten weten of zij de klacht gegrond vindt of niet. Is de klacht niet gegrond bevonden, en bent u het hier niet mee eens, dan kunt u alsnog een actie starten naar de Zorgcoöperatie Peel en Maas.


Hoe en waar kunt u een klacht indienen?
U kunt uw klacht indienen bij het secretariaat van Stichting Bevordering Welzijn inwoners Koningslust secretariaat.sbwik@gmail.com volgens het bijgevoegde Klachtenformulier. Hij/zij zal u een bevestiging van ontvangst van de klacht toesturen. Hij/zij zet daarna de procedure ingang om u binnen 4 weken uitsluitsel te geven over uw klacht.


Bestuur Stichting Bevordering Welzijn inwoners Koningslust


Door op onderstaande link te klikken kunt u het klachten formulier downloaden.

Lukt dat kunt kunt u het formulier ook opvragen bij het secretariaat van de Stichting Bevordering Welzijn Inwoners Koningslust (SBWIK). 

email:    secretariaat.sbwik@gmail.com

telefoon: 06-27360535


Bijlage: Klachtenformulier Stichting Bevordering Welzijn Inwoners Koningslust